Tips 2017-05-16T11:04:53+00:00

TIPS.

Video tip van Men’s Health.

Hieronder zie je een video met uitleg over “core training”

Bij de liggende versie, met gestrekte benen, kun je de oefening vergemakkelijken door je benen te buigen.

Eet op een vaste plek
Wanneer je telkens iets lekkers eet als je bijvoorbeeld tv kijkt, dan krijg je op den duur vanzelf trek zodra je de afstandsbediening al pakt. Door aan tafel te eten en niet tegelijk tv te kijken of te lezen ‘ontkoppel’ je activiteiten die met eten samenhangen. Probeer er ook een sfeervolle plek van te maken.

Eet bewust!

Geniet van iedere hap die je in je mond steek en neem pas een volgende hap nadat je mond helemaal LEEG is.

Hoe light is “light voeding”?
De toevoeging “light” betekent niets anders dan: 30% minder van iets. Een light-rookworst heeft dus 30% minder vet, maar bevat na bereiding altijd nog zo’n 22 gram vet. Vergelijk dat eens met kipfilet, dat na bereiding nog ongeveer 5 gram vet bevat. Light op de verpakking wil alleen maar zeggen: “30% minder van iets”. Dat kan minder vet zijn, minder suiker, minder zout, minder energie. Lees dus goed wat er minder is. Het is dus niet per definitie zo dat zo’n product iets niet bevat.

Houd je vochtbalans op peil
In totaal heb je elke dag 1,5 tot 2 litervocht (water) nodig. Veel mensen hebben hier echter moeite mee. Daarom een aantal praktische tips om voldoende water te drinken:
Zet een glas of een flesje water in de keuken (desnoods in de koelkast). Elke keer als je in de keuken komt, neem je een paar slokjes. Dit kan natuurlijk ook op je werk, bijvoorbeeld met een flesje water op je bureau, in de auto of op een ander strategisch punt;
Drink op vaste tijden een glas water extra. Bijvoorbeeld een uur na je ontbijt, lunch en/of avond eten;
Niet zo dol op water? Doe er eens een partje citroen of limoen in. Dit geeft een extra fris smaakje, zeker als het warm is;
Wissel tijdens het drinken van een glas alcohol en een kop koffie regelmatig af met een glas water. Dit houdt je vochtbalans beter op peil;
Neem een glas water bij je avondmaaltijd. Zo drink je meer en zit je sneller vol.

Verhoog je stofwisseling
Het lijkt niet helemaal eerlijk, de ene persoon kan alles eten zonder een gram aan te komen. Een ander persoon voelt zich letterlijk aankomen bij het eten van een taartje. Dat heeft allemaal te maken met je stofwisseling, dus hoe snel je lichaam voedsel afbreekt en dit omzet in energie. De snelheid van je stofwisseling hangt af van factoren als geslacht, leeftijd, lengte, hormoonhuishouding en erfelijke aanleg. Mannen verbranden nu eenmaal sneller en meer calorieën dan vrouwen. En hoe ouder je wordt, hoe trager je stofwisseling wordt. Op dit soort zaken kun je geen invloed uitoefenen. Maar gelukkig kun je zelf ook het een en ander doen om je stofwisseling te verhogen. Bijvoorbeeld het drinken van water en spiertraining hebben een positief effect op het versnellen en het verbeteren van je metabolisme.

Eten om sociale redenen
Vaak eten we om sociale redenen, niet omdat we honger hebben. Nootjes in een café, taart bij een visite of oliebollen met Oud & Nieuw: het zijn allemaal voorbeelden van sociale eetgelegenheden. Probeer voor jezelf eens op een rijtje te zetten welke momenten hier nog meer bij thuishoren en bepaal voor jezelf hoe moeilijk of makkelijk het zal zijn om er een aantal over te slaan.

Kies tussen “eten” of “andere dingen doen”
Eet niet tijdens het autorijden, voor een open koelkast, tijdens het lezen van boek of tijdschrift, tijdens TV kijken, in bed, aan de telefoon, achter de computer. Kortom: kies tussen “eten” of “andere dingen doen”.

Geniet van eten!

Neem bewust de tijd voor proeven, kauwen en genieten van je eten. Doe kleine happen op je vork of lepel, kauw minimaal 15 keer op iedere hap, slik eerst de ene hap door voor je de volgende hap op je vork of lepel doet en/of leg je mes en vork tussen de happen door neer.